Tuesday 8 November 2011

PAS Takut Bersuara Untuk Umat Islam,Berani Pula Pertahankan Kristian

Baru baru ini kita dikejutkan dengan MCCBCHST membantah amalan menyembelih lembu lembu di tempat awam. Majlis perudingan agama bagi buddha,kristian,hindu,sikh dan tao menyuarakan kebimbangan bahawa 'upacara korban lembu' dianggap sebagai binatang suci penganut hindu.

Menariknya didalam isu ini,kita semua sedar betapa toleransinya umat Islam dinegara ini kerana tidak pernah merungut mahu pun menyelar mana mana pihak yang menjalankan upacara keagamaan masing masing.

Sayangnya sikap toleransi ini dibayar dengan harga yang mahal hinggakan ada pihak yang begitu berani mempersoalkan ibadat korban yang dilakukan oleh Umat Islam.

Dalam situasi ini kita melihat bagaimana parti yang kononnya menjuarai umat Islam seperti PAS diam membisu.Mereka langsung tidak berani mempertahankan hak umat Islam.Sebaliknya nama NGO digunakan untuk bersuara mempertahankan ibadat korban.

Inikah yang dikatakan tahaluf siyasi menegakkan syiar Islam yang dicanang oleh PAS?

Dalam banyak perkara yang membabitkan kepentingan umat Islam,PAS dilihat mendiamkan diri untuk play safe semata mata mahu menunjukkan keterbukaan kepada penganut agama lain.Sedangkan yang hak tidak dipertahankan sebaliknya yang batil dijadikan keutamaan habuan meraih sokongan.

Kita boleh lihat perbezaan bagaimana PAS bermati matian mempertahankan gereja evengelis krisitan yang memurtadkan umat Islam.Malah mereka turut mempolitikkan isu murtad dengan menyerang lawan.

Adakah ibadat korban semasa Aidil Adha sudah tidak bermakna hingga boleh dipersoalkan oleh pihak lain? Yang diam tanda bersetuju atau cuba selamatkan diri?
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiw-nbf_YYiJjddATjmAwihxtU0-Mf_IFQ-T50ssvLodmsIxW9pWeKy4YcXFgYPfaO0SOrXCRF6VF3xwaIcbI7EHpFxfRfVLvoCQpDUJzm9e_KelI19F3fF337XHrTNY3AQAQJqDqFeg3k/s400/lembu.jpg

Pisau kata " tahaluf siyasi PAS menghalalkan cara"


Read more: 
http://www.pisau.net/2011/11/pas-takut-bersuara-untuk-umat.html#ixzz1ZdEFNB29

No comments:

Post a Comment