Tuesday 8 November 2011

Seksualiti Merdeka For Double A : Anwar & Ambiga

Seksualiti Merdeka yang dianjurkan oleh beberapa NGO yang berselindung di sebalik hak kebebasan dan hak asasi manusia dari awal November sehingga pertengahan bulan ini, sebenarnya semakin mendedahkan tembelang sebenar pihak yang berjuang dan menyokong Pakatan Rakyat. Bahkan secara tidak langsung, turut sama menggambarkan HEDONISME yang menjadi teras perjuangan Pakatan Rakyat sekiranya mereka berkuasa di Malaysia.

Dengan ‘nasihat’ daripada Majlis Peguam yang mendesak kerajaan agar tidak mengambil tindakan terhadap kumpulan Lesbian, Gay, Biseksual dan Transgender (LBGT) atas alasan agar Malaysia dilihat sebagai sebuah negara demokrasi yang disegani di dunia, Majlis Peguam sebenarnya menjelaskan tujuan sebenar perjuangan mereka iaitu memperlihatkan Malaysia sebagai sebuah negara yang tidak bermoral dan seks boleh dilakukan secara bebas tanpa sebarang sekatan.

Pengharaman serta-merta yang dibuat oleh PDRM dan ugutan daripada Menteri Wilayah bahawa tindakan tegas akan diambil terhadap penganjur program tersebut sebenarnya dilihat terlalu sopan dan terlalu berlembut.

Umum mengetahui, mereka yang mengamalkan kehidupan cara songsang itu di negara ini sangat ramai dan mereka sudah terlalu berani untuk memperagakan kecenderungan mereka yang songsang itu. Ditambah pula, bagaikan terdapat pantang larang yang sangat besar untuk sesiapa sahaja memperkatakan bahawa penyakit HIV dan AIDS sebenarnya berpunca daripada kecenderungan seksualiti songsang itu, menjadikan golongan tersebut dilihat lebih berani.

Seharusnya pihak berkuasa memperkemaskan dan memperkasakan langkah-langkah pencegahan. Mana-mana pusat gay digempur dan dimusnahkan terus. Bahkan mereka yang ditangkap, dibicarakan dan didapati bersalah kerana berkecenderungan songsang seharusnya dikenakan hukuman yang jauh lebih berat berbanding denda yang jumlahnya boleh dibayar berkali-kali. Mungkin tidak salah kalau hukuman bunuh yang dijalankan oleh Iran ke atas pengamal homoseksual dilaksanakan pula di negara ini.

Terdapat fatwa yang mengharamkan tomboy. Bagaimanapun, perlaksanaan yang dijalankan amat lemah. Fenomena tomboy semakin menjadi-jadi dan golongan itu boleh dilihat dengan mudah. Biarpun terdapat fatwa dan larangan, namun tiada sesiapa pun yang peduli dan takut. Sebabnya mudah, tiada perlaksanaan dan kurangnya perhatian yang diberikan untuk membasmi gejala berkenaan.



Barangkali pihak berkuasa dan orang-orang besar di atas sana berasakan, masalah tersebut bukanlah satu perkara besar. Bagaimanapun, sebagai umat Islam, Kristian mahupun Yahudi, gambaran dahsyat yang menimpa Sodom dan Gomorrah yang diperkatakan menerusi al Quran, Bible dan Old Testament wajar diberikan perhatian. Apabila Tuhan sendiri sudah memperkatakan bahaya serta bencana yang didatangkan daripada perbuatan songsang itu, bagaimana manusia biasa boleh menolak atau menafikannya.

Malaysia sebenarnya bukanlah bersaiz besar. Apatah lagi Malaysia dibahagi-bahagikan kepada 13 buah negeri yang mempunyai pentadbirannya sendiri. Perbezaan kaum, agama dan bahasa bukan penghalang kepada perlaksanaan dan memperkasakan undang-undang yang mencegah LGBT. Namun ketakutan yang keterlaluan terhadap pengaruh pengundian pada pilihanraya, dilihat menjadi penghalang utama.


Festival Seksualiti Merdeka, biarpun secara rasminya tidak dapat diadakan, namun keazaman yang ditunjukkan oleh Ambiga Sreevanasan yang sebelum ini mendapat sokongan kuat daripada Melayu PKR dan PAS selain tulang belakangnya adalah DAP, pastinya disambut secara kecil-kecilan. Dan yang pastinya, sama seperti tahun lepas, peserta-pesertanya akan bertanya, apakah salahnya mereka menyukai seks songsang!

P/s: Geramlah nak tunggu Seksualiti Merdeka ini jadi kenyataan. tak sabar nak LIWAT Anwar !!

No comments:

Post a Comment