Tuesday 2 August 2011

Lorong Hj Taib di tukar kepada Lorong Anwar Ibrahim


Tukar nama jalan oleh pihak kerajaan negeri bertujuan untuk mengenang jasa seseorang kepada masyarakat dan negara.

Kita boleh menerima alasan kerajaan negeri untuk menukarkan 2 nama jalan iaitu:

1: Menamakan jalan dari Sekolah Hashim Awang hingga ke Sekolah Bakti yang merangkumi Jalan Bertam dan Jalan Kubang Menerong sebagai Jalan Tun Hamdan Sheikh Tahir;
Allahyarham Tun Hamdan Sheikh Tahir adalah bekas Tuan Yang Terutama Yang DiPertua Negeri Pulau Pinang yang terkenal sebagai seorang tokoh pendidikan. Beliau juga adalah bekas Naib Canselor Universiti Sains Malaysia.

Cadangan ini adalah daripada YB Dato' Setiausaha Kerajaan Negeri dan adalah dari Sekolah Rendah Kebangsaan Hashim Awang hingga ke Sekolah Menengah Bakti dan merangkumi Jalan Bertam serta Jalan Kubang Menerong.

2: Menamakan jalan ditepi Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan Heng Ee di Jalan Hamilton sebagai Jalan Father Julien

Cadangan Nama Jalan Father Julien dipohon oleh YB Teh Yee Chew, ADUN Tanjung Bungah.

Jalan yang dimaksudkan adalah sebuah jalan tepi Sekolah Menengah Kebangsaan Heng Ee di Jalan Hamilton yang belum ada nama. Jalan ini agak pendek, kira-kira 50 meter.

Father Julien adalah seorang Mubaligh Kristian yang telah banyak berjasa kepada rakyat dalam bidang pendidikan.

2 nama ini benar benar banyak berjasa kepada masyarakat di negeri Pulau Pinang.Kita lihat cadangan yang diberikan oleh ketua menteri chauvanis ini sebenarnya tidak punyai asas.Sila baca alasan Guan Eng:-

Menamakan Jalan Mak Mandin menuju ke Jalan Bunga Tanjung 7, Butterworth kepada Jalan P. Patto;

Cadangan menamakan Jalan P. Patto adalah daripada YAB Ketua Menteri, dan jalan yang dimaksudkan adalah jalan yang sedia ada iaitu Jalan Mak Mandin sehingga bersimpang dengan Jalan Mawar. Satu jalan baru yang selari dengan Jalan Raja Uda sedang dibina untuk menyambung simpang ini dengan Jalan Bunga Tanjung 7. Adalah dicadangkan Jalan Mak Mandin sedia ada dan jalan yang sedang dibina ini dicantumkan dan dinamakan Jalan P. Patto.

Isteri Mendiang P. Patto telah dihubungi mengenai cadangan ini dan Beliau telah bersetuju secara lisan.

Mendiang P. Patto adalah ahli politik pembangkang yang telah banyak berjasa kepada rakyat dan pada satu ketika adalah Ahli Parlimen Bagan.

Jasa apa P Patto kepada rakyat Pulau Pinang? Sila senaraikan jasa kepada penduduk parlimen Bagan kawasan yang pernah diwakili,sila senaraikan jasa Patto terhadap seluruh rakyat Pulau Pinang.

Yang pasti tidak ada. Apa alasan ultra kiasu rasis chauvanis Guan Eng mahu meletakkan nama Patto yang menjadi calon import ketika menjadi ahli parlimen Bagan tidak lama dulu.

Dalam pada itu,Pisau tertarik dengan cadangan oleh ARK2 agar Lorong Hj Taib di tukar kepada Lorong Anwar Ibrahim kerana bertepatan dengan empunya nama,perilaku identiti & gaya beliau. Anwar Ibrahim menjadi contoh terbaik aktiviti industri jalang dan penyundalan di Lorong Hj Taib. Maka disarankan DBKL mempercepatkan penukaran nama lorong itu bagi mengenang jasa "Anugerah Tuhan"


Pisau kata "sindrom kurma di bulan ramadhan"

Read more: http://www.pisau.net/2011/08/lorong-hj-taib-di-tukar-kepada-lorong.html#ixzz1TqxXV8k8

No comments:

Post a Comment